PERNYATAAN MASALAH
Kajian ini dijalankan berikutan terdapat masalah pelajar kurang lancar membaca al-Quran dan masih
terdapat pelajar yang tidak mahir membaca al-Quran seperti tidak mengenal huruf, tidak boleh membunyikan
perkataan dan tidak boleh membaca dengan sempurna. Masalah ini dikenalpasti ketika pensyarah membuat
penilaian amali kaedah khusus bacaan Al-Quran berdasarkan sukatan AA101 Pendidikan Islam 1 yang wajib
diambil oleh pelajar muslim semester .
Berdasarkan temubual secara tidak langsung dengan pelajar muslim juga mendapati mereka tidak dapat
membaca Al-Quran dengan sempurna dan lancar kerana kurang dorongan dari ibu bapa, kurang kesedaran
terhadap diri sendiri dan kepentingan pengamalan bacaan Al-Quran dalam kehidupan seharian.
OBJEKTIF KAJIAN
Secara umumnya, kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti sejauhmana pengamalan dan
kesedaran terhadap pembacaan Al-Quran di Politeknik Port Dickson Negeri Sembilan. Secara khususnya
objektif kajian ini adalah seperti berikut :
1. Mengenal pasti tahap pengamalan pelajar muslim terhadap pembacaan Al-Quran di Politeknik Port
Dickson Negeri Sembilan
2. Mengenal pasti tahap kesedaran pelajar muslim terhadap pembacaan Al-Quran
IMPLIKASI DAPATAN KAJIAN
Hasil dapatan kajian ini telah memberi beberapa maklumat penting tentang tahap pengamalan dan
kesedaran pelajar tentang pembacaan Al-Quran. Oleh yang demikian, diharapkan hasil dapatan kajian ini dapat
memberi inspirasi dan mendorong para pensyarah serta pihak yang terlibat secara langsung ataupun tidak
langsung di dalam bidang pendidikan agar dapat melaksanakan langkah-langkah untuk mempertingkatkan lagi
tahap kelancaran dan pengetahuan pelajar dalam pembacaan Al-Quran.Kekerapan membaca Al-Quran juga
merupakan sesuatu yang amat penting kerana dengan kekerapan membaca tersebut boleh memperbaiki
pembacaan dan dari situ timbul minat dan kesedaran terhadap kepentingan pembacaan Al-Quran.
Berdasarkan kajian yang dibuat oleh Mohd Abbas Bin Abdul Latiff dan Farihatun Nadia Binti Yaacob,
dari segi kekerapan membaca Al-Quran, hanya 81.8% kadang-kadang sahaja membaca Al-Quran bersama
keluarga. Manakala 10.1% yang selalu mengamalkan membaca Al-Quran bersama keluarga dan terdapat juga
responden yang tidak pernah membaca Al-Quran bersama keluarga iaitu 8.1%. Pengkaji berpendapat membaca
Al-Quran tidak dijadikan amalan seharian oleh keluarga mereka.
Penyelidik mencadangkan beberapa langkah yang boleh di ambil untuk penambahbaikkan tahap kesedaran
dan pengamalan pembacaan Al-Quran pelajar dalam kehidupan seharian mereka. Antaranya ialah :
1. Mengadakan bengkel untuk mengenali Asas Bacaan Al-Quran seperti Kaedah Iqra’ khususnya bagi
tahap penguasaan pelajar yang amat lemah dalam pembacaan Al-Quran.
2. Mengadakan kelas mengaji Al-Quran seminggu sekali bagi pelajar yang dikenalpasti tahap penguasaan
pembacaan mereka mengikut tahap lemah, sederhana dan baik.Pelajar yang mempunyai tahap
penguasaan yang baik boleh menjadi fasilitator bagi pelajar yang mempunyai tahap penguasaan yang
lemah dan sederhana.
3. Pensyarah mengajar menggunakan CD ataupun ’software’ pembelajaran Al-Quran agar pembelajaran di
bilik kuliah lebih menarik minat pelajar dan memberikan kesan yang baik kepada tahap pembacaan
pelajar.
4. Pensyarah ketika mengajar mestilah selalu menggunakan kaedah Talaqqi dan Mushafahah iaitu pelajar
mengambil bacaan daripada guru, iaitu mendengar dengan teliti serta melihat pergerakan mulut guru
kemudian mengulang bacaannya dengan didengari oleh guru sehingga guru berpuas hati bacaannya
betul dan sebutannya tepat.
Cadangan ini diambil dari seorang penulis buku iaitu Mohd. Yusuf Ahmad
dalam buku tulisannya yang bertajuk Sejarah dan Kaedah Pendidikan Al-Quran.
5. Memperbanyakkan program berkaitan Al-Quran seperti menjadikan setiap hari Jumaat sebagai hari
membudayakan Al-Quran dengan memperdengarkan bacaan CD Al-Quran di Dataran Pelajar dan
kamsis dari bacaan qari-qari yang terkenal, justeru boleh memupuk kesedaran dan minat pelajar
terhadap pengamalan pembacaan Al-Quran.
Di samping itu ,dengan mendengar bacaan Al-Quran ini
dapat membentuk akhlak dan syakhsiah yang baik kepada pelajar-pelajar dan menjadi benteng terhadap
melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan syarak.
Menurut kajian yang dilakukan oleh Mohd. Sabri Mamat,
Syed Najmuddin Syed Hussin dan Abd.
Halim Tamuri berpendapat bahawa amalan zikir doa dan membaca Al-Quran didapati menyumbang kepada
peningkatan kesedaran diri dalam kalangan pelajar. Ibadat-ibadat zikir,doa,membaca Al-Quran dan solat pula
menyumbang kepada peningkatan regulasi kendiri.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya analisis pada bahagian A menunjukkan tahap pengamalan pelajar muslim
terhadap pembacaan Al-Quran di Politeknik Port Dickson Negeri Sembilan adalah di tahap sederhana.
Kajian ini menunjukkan responden boleh membaca AlQuran
cuma dari sudut pengamalan pembacaan Al-Quran masih di tahap sederhana.
Secara keseluruhannya analisis pada bahagian B menunjukkan tahap kesedaran pelajar muslim terhadap
pembacaan Al-Quran di Politeknik Port Dickson Negeri Sembilan adalah sangat baik. Majoriti responden telah
mempunyai kesedaran tentang pengamalan pembacaan Al-Quran...
kajian penuh boleh ke http://www.polipd.edu.my/v3/sites/default/files/3EduSem12.pdf
0 comments:
Post a Comment